Greenway School

Sinds maandag geef ik samen met Lea les aan de Kindergarten en Level 2 van Greenway School. Wat zijn de kindjes lief! Greenway School is speciaal opgericht om de kinderen uit arme gezinnen een betere toekomst te bieden. Bij aanmelding moeten zij kunnen aantonen dat zij tot de arme groep behoren. Alle kinderen gaan naar de reguliere overheidsschool, maar hier wordt geen Engelse les gegeven. De rijke kinderen krijgen hier vaak na schooltijd nog les in. Voor de arme kinderen was dit te duur, maar Greenway School is gratis. De school heeft een Cambodjaanse directeur en draait verder helemaal op vrijwilligers. Ook de financiering komt van vrijwilligers en geld dat zij ophalen, subsidie van de overheid is er niet voor Greenway. Er gaan nu 223 kinderen naar deze school. De schooltijden zijn van 8 tot 11 of van 14 tot 17. De reguliere scholen hebben ook deze tijden. Zo kunnen de kinderen 's ochtends of 's middags naar de reguliere school en daarvoor of daarna naar Greenway voor Engelse lessen.

Wij fietsen 's ochtends om 7.40 naar de school. Onderweg worden we overal begroet, kinderen staan ons vaak al op te wachten. Ze zwaaien en geven ons een high five. Zo is fietsen op dit vroege tijdstip best prima! Bij school aangekomen zijn de kinderen er vaak al. Zij begroeten ons met: hello teacher, how are you teacher, i'm fine thank you teacher, thank you very much. Terwijl ze dit riedeltje opzeggen staan ze met hun handen in een 'namaste' teken. Het is erg schattig, maar ook een beetje vreemd.

In Kindergarten zitten 13 kinderen van vier en vijf jaar oud. We leren hen tellen, het alfabet, gezichtsuitdrukkingen, lichaamsdelen en andere basiskennis. In Level 2 hebben we een boek om te volgen, maar de ene unit per week is eigenlijk veel te weinig. We moeten dus veel zelf verzinnen, wat steeds weer een uitdaging is. Gelukkig maken de kinderen het lesgeven zo ontzettend leuk! In de pauzes krijgen we vele bloemen om in ons haar te steken en vandaag heb ik ook nog een mooie tekening gekregen, wat wil een mens nog meer!

Peter Markensteijn

Wel heel dankbaar werk, zo te horen!

Els

Leuk Nien, ze boffen toch maar met zo'n lieve teacher!
Geniet er van!

Leo

Wat een leuk werk! Genieten Nienke, leuk om te lezen!

Carla en Marco

Leuke leeftijd toch, die jonge kinderen! Fijn dat het zo goed gaat. Geniet ervan. We kijken uit naar je volgende verhaal.