Battambang

De eerste week zit er op! We zitten nu in de taxi van Battambang terug naar Samrong. In de oriëntatieweek hebben we van alles gedaan. De eerste dagen waren we in Siem Reap, waar we naar de marktjes, het oorlogsmuseum, de Crocodile Farm, de Silk Farm en een tempel zijn geweest. We hebben ook een Khmer massage gehad, wat vooral erg grappig was. We kregen een soort pyjama om aan te doen en lagen allemaal op een matrasje naast elkaar. We kregen een massage van top tot teen en om hiervan bij te komen een kopje thee. Na de massage zijn we lekker gaan zwemmen. Waar ik voor het eten met de family Pub Street zoveel mogelijk probeerde te vermijden, ben ik daar tijdens de oriëntatieweek erg veel geweest, haha. Woensdag zijn we met de taxi naar Samrong gebracht, waar we kennis maakten met de vrijwilligers die al met de projecten bezig zijn. In Samrong hebben we de volgende dagen een tempel gezien, met een monnik gesproken, rondgereden op een soort tractor en de Greenway School bezocht waar ik de komende weken les zal geven. Om de cultuur te leren kennen hebben we een taalles, cultuurles en kookles gehad.

In het weekend hebben we vrije tijd en afgelopen weekend zijn we met 9 naar Battambang geweest, de grootste stad na Phnom Penh. Het was een rit van drie uur met de taxi. De taxichauffeur was erg aardig en we hebben met dank aan onze taalles een beetje Khmer met hem kunnen praten. In Battambang aangekomen zijn we erg blij met de kamers, heerlijk met airco én een schone douche!

We rusten even uit bij het zwembad, genieten van de (warme!) douche en gaan op zoek naar een plekje om wat te eten. Helaas is dat lastig te vinden hier, dus moeten we een tijd lopen. Maar uiteindelijk zijn we bij een restaurantje naast een voetbalwedstrijd terecht gekomen, waar we lekker patatjes hebben gegeten. Het motto voor het weekend is 'no rice', want dat krijgen we in Samrong genoeg (ontbijt, lunch en diner).

Zaterdag hebben we heerlijk ontbeten met westerse gerechten, ik had een bananenmuffin. We zaten bomvol en gingen weer op pad. Om naar verder weggelegen tempels te kunnen, regelen we twee tuktuks voor een dag. De tuktuk chauffeurs gaan vaak een wedstrijdje met elkaar aan, wat wij maar al te graag aanmoedigen. Onze eerste stop is bij een tempel met een enorm boeddhabeeld, en binnenin veel kleine boeddha's. Daarnaast ligt een tempel en een ruïne van een oude tempel. Heel mooi allemaal! We rijden verder en stoppen bij een wijngaard, waar we wat wijn proeven, maar het normale druivensap vonden we lekkerder dan de wijn. De volgende tempel staat op een berg, dus we moeten 300 meter klimmen. Dit is behoorlijk vermoeiend in de hitte, maar het is boven erg mooi. Als het even begint te regenen is dat lekkere verkoeling, maar al snel is het een enorme plensbui. We schuilen even, maar lopen dan toch maar door de regen terug naar beneden. De volgende rit met tuktuk is een hele belevenis, onze tuktuk heeft namelijk geen schermpjes bij de deuren waardoor we nat blijven regenen.

Het weggetje waar we over rijden is vol kuilen, waar we even in vast komen te zitten. We staan helemaal schuin, omdat één wiel in de kuil is gezakt. Gelukkig helpen de jongens even mee en is de tuktuk weer klaar om verder te gaan. We eten ergens patatjes en gaan verder met een jeep de berg op. We overtuigen de chauffeur ervan dat we best met negen in een jeep passen, dus gaan we lekker knus de berg op. Hier stoppen we eerst bij de Killing Cave, de Rode Khmer heeft hier destijds mensen de grot ingegooid. Indrukwekkend om te zien! Ook hier is weer een enorm boeddhabeeld te zien, dit keer een gouden. We gaan met de jeep een stukje verder omhoog naar een tempel. We hebben hier prachtig uitzicht! We zouden nog wel langer kunnen kijken, maar moeten verder naar de Bat Cave. Hier vliegen de 7 miljoen vleermuizen dagelijks uit rond zonsondergang. Het is even wachten, maar is dan wel erg gaaf om te zien! Als ze dan toch allemaal de grot verlaten hebben rijden we terug naar het hotel. s'Avonds loempia gegeten en gepooled in een bar. Daarna vonden we een nachtclub, waarschijnlijk de enige in Battambang. Het is een hele belevenis, er zijn enkel Cambodjanen en er lopen ook twee kinderen van een jaar of tien rond? Heel vreemd allemaal, maar ook erg grappig.

Vandaag gezwommen en ontbeten met een pannenkoek met Nutella! We wilden daarna naar een museum, maar het was nog niet open. We hebben eerst wat rondgelopen, naar een tempel, langs de bruine rivier en door een marktje.Daarna nogmaals naar het museum, maar deze blijkt in het weekend gesloten te zijn. Waarom staat dat niet naast de openingstijden op het kaartje? We gaan maar terug naar het hotel en genieten nog even van het zwembad.

Inmiddels zijn we weer in het vrijwilligershuis en hebben we genoten van een heerlijke maaltijd, rijst.

Els

Klinkt gezellig allemaal! Succes met lesgeven.
Bent benieuwd naar je volgende verhalen!

Peter Markensteijn

Fijn hoor. Weer rijst!
Leuk verhaal.
Ik wist niet dat ze daar ook wijn maken.

Oma en opa

Lieve Nienke, wij zijn een weekje in Zeeland met Leo en Carla. Wij hebben het goed naar ons zin en merken dat dit ook voor jou geldt. We wensen je nog veel plezier.
Groetjes oma en opa

Aukje

Ha Nienke, goed te horen dat de eerste oriëntatie je goed bevallen is en dat je leuke mensen treft om mee op te trekken. Wat voor lessen ga je geven? Benieuwd naar je ervaring hiermee.

groet en liefs

Aukje