Siem Reap

Maandagochtend wachten we op de chauffeur, maar na een kwartier blijkt hij buiten te wachten, heel handig. We hebben vandaag een lange busrit van Phnom Penh naar Siem Reap op het programma staan. Aan het begin zet de chauffeur een franstalige documentaire op, hier zitten we niet echt op te wachten… Als we aan hem vragen of het geluid wat zachter mag, hoort hij ons niet, of begrijpt hij ons niet. Later blijkt echter dat hij prima Engels kan, hij wilde het dus gewoon niet horen. Het is inmiddels een uur of twee, dus hebben wij het idee dat we geen lunchstop meer zullen maken. We eten wat van onze koekjes en cakejes. Opeens stopt de chauffeur ergens met de mededeling dat hij honger heeft, dus of het goed is dat we hier even stoppen voor een lunch. Kon hij dit niet even iets eerder aangeven? En bedenken dat wij misschien ook wel honger hadden? Maar goed, wat patatjes en loempia’s gaan er nog wel in.

Bij het hotel aangekomen gaan we eerst naar de kamers, waarna we naar Wat Bo gaan, een tempel vlakbij ons hotel. Het leuke aan deze tempel is dat hier omheen vele monniken wonen. Overal zie je de gewassen oranje gewaden te drogen hangen, een mooi gezicht! Na de tempel lopen we terug en gaan we lekker zwemmen. ’s Avonds gaan we naar het centrum, waar we bij een mexicaan (met veel niet-mexicaanse gerechten) eten. Erg lekker. Daarna lopen we nog over de nachtmarkt, we worden bij elk kraampje aangesproken: lady, what are you looking for, want to buy something…? Ik wil eigenlijk gewoon even rondkijken als dat mag :)

De volgende dag gaan we naar Angkor Wat. We hebben vandaag een gids en twee tuk tuk’s. Tot nu toe deelden we elke keer een tuk tuk met zijn vijven, maar dan moest Marije wel bij ons op schoot zitten. Voor een klein stukje is dat prima, maar voor een hele dag niet zo prettig. Voor de toegangskaarten bestaat de keuze om een 1-dagticket te kopen of een 3-dagenticket. Wij kiezen het 3-dagenticket, deze heeft de prijs van twee dagen, dus als je twee dagen gaat heb je dit er al uit. Voor het ticket moeten we op de foto, omdat er voorheen veel tussen toeristen werd doorverkocht. Onze eerste stop is Angkor Wat, hier is het hele complex naar vernoemd. Het is voor mij ook het meest bekende plaatje. Op de muren zijn mooie beeldhouwwerken te zien, zo ook een draak, die hier het lijf van een slang heeft en meerdere koppen. Grappig om te zien dat een draak niet overal ‘onze’ draak is. In deze tempel zit een monnik die, bij het geven van een kleine donatie, een armbandje omknoopt met drie knopen tijdens het zeggen van een soort gebedje. Marije en ik hebben nu dus allebei een mooi rood armbandje. Vervolgens gaan we naar Angkor Thom, dit tempelcomplex is omringt door een muur. We stoppen eerst bij de zuidpoort. Daarna rijden we binnen de muur verder naar de tempel Bayon, deze tempel bestaat uit torens met vier gezichten, aan elke zijde één. Ook de poorten van Angkor Thom hebben deze gezichten. Vervolgens rijden we, onderweg naar een restaurantje voor de lunch, langs het complex waar vroeger de olifanten werden getraind. Deze muren zijn ook voorzien van afbeeldingen van olifanten. Na de lunch gaan we verder naar Ta Prohm, op deze tempel groeien op verschillende plaatsen enorme bomen. Dit geeft een heel gaaf beeld, wat ook voor de film Tomb Raider als decor is gebruikt. Na deze tempel gaan we weer naar het hotel, waar we een duik in het zwembad nemen. We eten ’s avonds in de Pub Street, met een soort bbq op tafel. Op deze bbq kun je grillen en in de randjes kun je de noodles en groenten koken.

Woensdag gaan we weer naar Angkor Wat. Dit keer zullen we deels het Grand Tour Circuit volgen, gister hebben we het Small Tour Circuit al gehad. We maken een eerste stop bij de noordpoort van Angkor Thom, deze is mooier dan de zuidpoort die we gister hebben bezocht. Dit komt door het mos dat op deze poort groeit, het zorgt voor een mooi plaatje. We gaan verder naar Preah Khan, ook hier groeien enorme bomen uit de tempel en vervolgens naar een wat kleinere tempel, de Neak Pean. Deze tempel ligt op een soort eilandje, omringd door water. De tempel zelf is mooi, maar niet heel bijzonder. Ik vond zelf de kindjes die met hun moeders mee waren naar het werk een stuk interessanter. Na deze kindjes te hebben bewonderd rijden we verder naar Ta Som en East Mebon, een tempel met mooie beelden van olifanten. We besluiten om tot slot nog naar een verder weggelegen tempel te gaan, dit is nog 37 km rijden. Met de tuktuk heb je een heerlijk windje en we rijden door dorpjes en langs scholen die hier tussenin liggen. Er is dus genoeg te zien! Uiteindelijk komen we aan bij de vrouwentempel, officieel de Banteay Srey. In deze tempel zijn de beeldhouwwerken met nog meer detail afgewerkt dan in de andere tempels. Dit was het extra stuk rijden zeker waard! Na deze tempel gaan we terug naar het hotel, daar lunchen we en zwemmen nog wat. We hebben weer in het centrum gegeten, ik had een heerlijke salade caprese.

Donderdagochtend, vandaag vertrekken de anderen en zal ik een paar dagen alleen door moeten brengen. We gaan ’s ochtends nog even zwemmen. Daarna checken we uit en checken we weer in voor mijn kamer, zodat we daar de spullen nog even neer kunnen zetten. We gaan lunchen, maar stoppen eerst nog bij een tempel, de Wat Prom Rath. Leuk om even te zien, maar door de regen zijn we hier toch vrij snel uitgekeken. Wat Bo was een stuk indrukwekkender, vooral ook omdat je hier de vele monniken zag. We lunchen in de Pub Street, waar de muziek gelukkig wat zachter is dan ’s avonds. Na de lunch gaan we met de tuktuk naar het hotel, waar we nog even kaarten. Daarna is het tijd om de spullen naar beneden te sjouwen en afscheid te nemen. Wat is afscheid nemen ontzettend naar, zeker van zulke lieverds… Hopelijk vliegen die vier maanden voorbij en kan ik ze snel weer knuffelen. In de tussentijd hebben we gelukkig skype, whatsapp en sms. Om het verdriet weg te wassen en even bij te komen ben ik in bad gegaan. Daarna ben ik nog even gaan zwemmen, totdat het weer ging regenen. Op de hotelkamer heb ik tv-programma’s op youtube gekeken en noodles gegeten. Niet echt zin om in mijn eentje op pad te gaan.

Vrijdagochtend lekker ontbeten en wat broodjes meegesmokkeld voor de lunch, stt niet verder vertellen. Daarna lekker gezwommen, broodjes gegeten, gelezen, gepuzzeld en gerelaxed. ’s Avonds heb ik met papa, mama en Marije geskyped. Fijn dat ze weer veilig geland zijn!

Zaterdag is een beetje hetzelfde ingevuld als vrijdag, behalve dat ik zaterdag heb geluncht met een club sandwich en pineapple juice bij het zwembad :)

Ps. Er komt steeds een melding of jullie fotoruimte voor mij willen kopen, maar dit kunnen jullie gerust negeren, want ik heb genoeg ruimte voor foto's!

Peter Markensteijn

Met Skype is het net of je vlakbij bent!

Leo

Dapper hoor Nienke, wel even doorbijten zo in je eentje. Ik heb er echter alle vertouwen in dat de komende 4 maanden goed zullen verlopen. Je gaat nieuwe mensen ontmoeten en waardevol werk doen. Dat wordt een mooie ervaring! Heel veel succes!!

Els

Stoer hoor Nienke! Het is net wat Leo schrijft: je gaat weer andere mensen ontmoeten en dat is ook heel leuk en zeker een bijzondere ervaring! Toch vind ik het heel dapper!
Veel plezier en we blijven je volgen!!! Xxx

Carla en Marco

Lieve Nienke,

Wij wensen je de komende maanden een onvergetelijke ervaring en avontuur! Knuffel van ons.

Oma en Opa

We zijn het allemaal met Leo eens.Stoer!!!!Wij zijn trots op jou.We zullen steeds uitkijken naar een nieuwe mail en ook van ons iets laten horen;
veel liefs
Oen O

MARIJEEEEE

Allerliefstee Nien,

Jij weet natuurlijk al lang wat ik allemaal vind, maar ik zal het blijven herhalen. Ik vind het geweldig dat je dit doet en dat je dit avontuur in je eentje aan gaat. Maar blijf onthouden dat je het toch niet helemaal in je eentje doet, want ik (wij) zal (zullen) er elke stap van de weg zijn. Afstand betekent helemaal niets, je bent dichterbij dan je denkt.

Ik wens je ontzettend veel plezier!
Dikke kus, je zusje

Carla

Lieve Nienke,

Fijn dat je de anderen hebt ontmoet, je avontuur is begonnen! Geniet ervan.

Liefs van ons xxx.