Phnom Penh, Cambodja

Zaterdag staat onze wekker om 6 uur, maar ik ben alsnog voor de wekker wakker… We kleden ons snel aan en gaan ontbijten. We worden weer door de chauffeur en gids opgehaald, om vervolgens bij de boot richting Cambodja te worden afgezet. Het is een lange boot, met stoelen in een busopstelling. Na een stukje varen stoppen we bij de grens. Eerst moeten we aan de kant van Vietnam uitstappen, hier wordt een stempel in het paspoort gezet als bewijs dat we het land verlaten hebben. Vervolgens varen we een stukje verder. In Cambodja stoppen we nog een keer, dit keer om ons visum aan te vragen. De stapel paspoorten wordt afgegeven en aan een tafel wordt druk gestempeld. Elk mannetje heeft zijn eigen taak. Als het visum is afgegeven, moeten we in de rij staan voor de paspoortcontrole, daarna varen we nog een stuk naar Phnom Penh. Bij aankomst worden we opgewacht door twee chauffeurs, we hebben dit keer twee auto’s als vervoersmiddel, wat een beetje krap is door de kleine kofferbakken. In het hotel aangekomen, inmiddels half drie, lunchen we eerst wat. Tijdens het wachten op het eten nemen Marije en ik een duik in het zwembad.

Daarna gaan we de stad in, we willen naar het keizerlijk paleis, maar onze kleding (zelfs met sarong) is niet bedekkend genoeg. De schouders moeten bedekt zijn met mouwen, een sarong voldoet hiervoor niet. We lopen dus eerst maar langs het keizerlijk paleis en naar een groot plein. Hier zitten enorm veel mensen én duiven. De lucht wordt inmiddels steeds donkerder, maar we lopen toch naar de markt. Het is zo’n marktje waar het vlees lekker buiten ligt en de geur niet zo aantrekkelijk is. Ik ben er vrij snel doorheen gelopen, de groente- en fruitafdeling spreekt mij toch meer aan. Na het marktje begint het te druppen. Als we ergens schuilen barst het los. We hebben het in Vietnam al hard zien regenen, maar nog niet zo hard als nu. De straten zijn vrij snel veranderd in rivieren van zeker 10 cm diep. Met behulp van een politieagent weten we een overdekte tuktuk aan te houden, dit zijn een soort karretjes achter een brommer. Hier zitten we lekker droog, als we bij het hotel zijn is het kleine stukje lopen echter al genoeg om onze schoenen goed te laten soppen. We besluiten maar op de hotelkamer te blijven en ’s avonds bij het hotel wat te eten.

Zondagochtend hebben we een erg lekker ontbijt, naast het zwembad. We gaan daarna naar het Genocide Museum, dit is op de plek waar vele mensen om het leven zijn gebracht door de Rode Khmer. Het gebouw was oorspronkelijk bedoeld als school, maar de Khmer was tegen intellectuelen en dus werd de school veranderd in een martelkamp. Het is weer zeer indrukwekkend om te zien. In het eerste gebouw zijn de kamers te zien, waarin bedden staan en foto’s van de gemartelde mensen. Verder zijn de foto’s van de slachtoffers te zien, destijds gemaakt door de Rode Khmer. Er liggen boekjes met de ‘bekentenissen’ van de slachtoffers. Zij werden net zo lang gemarteld totdat zij toegaven de dingen gedaan te hebben waarvan zij beschuldigd werden. Ook zijn er verhalen te lezen van de paar overlevers. Dit waren een aantal kinderen en mensen die nuttig voor de Rode Khmer waren, doordat zij konden tekenen of dingen konden repareren. Uiteindelijk hebben 7 mensen dit kamp overleefd… Twee van deze overlevers zaten buiten, beiden hebben een boek geschreven en proberen mensen te laten inzien dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

Om bij te komen van dit heftige museum gaan we eerst even zwemmen. Daarna lunchen we bij een leuk tentje, waar ze lekkere donuts verkopen. Na de lunch gaan we naar het keizerlijke paleis waar we gisteren niet in mochten. Nu zijn we allemaal goed aangekleed en mogen we zonder problemen naar binnen. Wel een beetje pijnlijk om te zien dat er shirts verkocht worden voor een paar dollar, om je alsnog goed te kunnen bedekken. Had die man dat gister niet even kunnen vertellen…? Maar goed, vandaag gaan we dan eindelijk naar binnen. Het is een groot complex met veel mooie gebouwen. Ze houden hier duidelijk van goud en geel. Als we hier uitgekeken zijn is het inmiddels weer gaan regenen. We zijn nog opzoek naar een soort tempeltje, maar het gaat steeds harder regenen. We besluiten maar om terug naar het hotel te gaan en daar weer wat te eten. Gelukkig is het eten hier erg lekker, en zit het best knus onder de kleine overdekking tijdens de regenbui.

Els

Leuk verhaal! Heel herkenbaar het grensverhaal met stempels en visa! Xxx