Mekong Delta

Vrijdagochtend vertrekken we weer om 8 uur, we stoppen voor een boottocht. Eerste varen we met het bootje naar een soort werkplaats. We zien hier hoe van kokosnoten snoepjes worden gemaakt, het smaakt een beetje naar karamel. Ook maken ze hier snoepjes van rijst, deze smaken naar gekarameliseerde rijstewafels. Hiervoor wordt de rijst gepoft en natuurlijke smaak- en kleurstoffen worden hieraan toegevoegd. Zo krijg je verschillende soorten, zoals durian en pinda. De rijst wordt ook gebruikt om ‘gezonde’ drankjes van te maken. Deze drank zit in potten met slangen, om het drankje extra smaak te geven. Men drinkt dit om gezond te blijven. Aan het eind van de rondleiding krijgen we thee met een bakje vol verschillende soorten snoepjes. We kopen de kokossnoepjes, rijstewafels en gepofte rijst met chili. Tijdens de rondleiding hebben Casper en ik ook nog een slang om onze nek gehad, beetje eng, erg gaaf!

Vervolgens varen we verder. We stappen over in roeibootjes, waarmee we door een smallere rivier langs bootjes en huizen varen. Als we hier net in zitten begint het te regenen, we krijgen een Vietnamese hoed op en een zeil over ons heen. Gelukkig houdt het snel op met regenen, want zo zouden we niet veel kunnen zien. Aan het einde gaan we weer met de grotere boot naar de lunchplek. We krijgen een wel hele verse vis (inclusief kop en staart), waar we met rijstpapier en sla, een soort loempia’s van kunnen maken. Daarna krijgen we garnalen, vlees, loempia’s, rijst en bloemkoolsoep. Erg lekkere maaltijd! We varen weer naar de kant, waar de chauffeur al staat te wachten. Als hij ons aan ziet komen begint hij enthousiast te zwaaien. Hij mag dan vieze rochelgeluiden maken, verder is het een erg lief mannetje.

We hebben nu een lange busrit voor de boeg. Onderweg maken we een wc-stop, de gids heeft het over krokodillen. Voor ons is het nog een beetje onduidelijk of die hier echt zitten, maar al snel laat de gids ons de vele verblijven zien waar soms wel honderden krokodillen zitten. Hij vertelt dat ze hier zo’n 15.000 krokodillen houden. De 0-5 jarigen worden gebruikt als eten, de 5-10 jarigen voor de huid en de ouderen enkel voor de eieren. In het winkeltje zijn de meest vreselijke tassen en portemonnee’s te kopen inclusief hoofd en poten van krokodillen. We rijden vervolgens verder naar het hotel. We zitten in een stadje vlak bij de grens, waar niet zoveel te doen is, daarom eten we maar wat bij het hotel.

Els

Leuke verhalen weer! Geniet van elkaar en van jullie avonturen!