Hoi An

Woensdag ochtend heb ik genoten van een uitgebreid buffet en daarna zijn we vertrokken richting Hoi An. Marije voelt zich nog steeds niet goed, maar gaat wel mee naar het ontbijt. Ze heeft echter nergens zin in en een aardige serveerster geeft haar thee met gember, dat drinken ze hier kennelijk om de buik te kalmeren. Het smaakt Marije echter totaal niet.

We maken onderweg naar Hoi An een tussenstop bij de Hai Van-pas, hier zijn bunkers te zien op de berg. Wij genieten vooral van het mooie uitzicht! De volgende stop is in Da Nang bij het Cham Museum, dat vol staat met beelden uit een oude tempel. Bijzondere beelden en goed bewaard gebleven. Jammer dat het museum zo saai is ingericht, met afgebladderde muren en tl-licht… Vervolgens gaan we naar Marble Mountain, het zijn grotten en pagodes op een berg, je gaat hier met een lift en trappen naar boven. Ook hier zijn mooie beelden en tempels te zien. Zo ook een grote boeddha in de grot. Bizar hoe ze dit hier allemaal hebben kunnen opzetten, heel mooi!

Daarna zijn we doorgereden naar het hotel, langs de weg zie je de kledingwinkels waar Hoi An bekend om staat. Je kunt hier kleding op maat en naar eigen wens laten maken. Bij het hotel hebben we een zwembad, waar we eerst maar eens in afkoelen. ’s Avonds in het stadje wat gegeten en langs de winkeltjes gelopen.

De volgende dag voelt Marije zich nog steeds beroerd, daarom hebben we een dokter laten komen. Dokter en assistent komen beide in witte jas aan. Ze hebben een soort mini-apotheek mee, waar Marije antibiotica uit krijgt. Ze blijft vandaag lekker in bed liggen. Wij zwemmen en relaxen. ’s Middags voelt Marije zich iets beter en gaan we voor haar een jurk bestellen. Casper heeft vanochtend al een pak besteld. Bij datzelfde winkeltje had Marije een mooie lange blauwe jurk gespot. Ze past hem en is er helemaal weg van. De maten worden opgemeten en de jurk is besteld. Morgen kan ze hem passen. Papa heeft uiteindelijk ook een pak besteld, met een foto als voorbeeld van wat hij wil. Marije gaat weer terug naar het huisje en mama en ik lopen de rest van de winkeltjes nog langs. Ik heb helaas geen idee wat voor jurk ik zou willen.

’s Avonds met papa en Casper gegeten op het eilandje van Hoi An. Er is een mooie verlichte brug naartoe en de vele lampionnetjes en ‘floating candles’ zorgen voor een sprookjesachtige sfeer. We eten bij een gezellig restaurantje waar de bbq op het terras staat. De baas stuurt zijn personeel continu bij en laat ons weten dat ze allemaal nieuw zijn. Wat mij betreft doen ze het allemaal prima. Terug lopen we een andere route, waar langs het water allemaal kleine krukjes en tafeltjes staan, de restaurantjes voor de Vietnamezen zelf.

Vrijdag weer lekker gezwommem. Marije voelt zich een stuk beter, maar is nog niet helemaal fit. Gelukkig wel fit genoeg om even het stadje in te gaan voor de passessie van haar jurk. Hij moet bovenin nog een beetje worden ingenomen, maar is verder prachtig! Ook aan de pakken van Casper en papa moeten nog een paar kleine dingen worden aangepast. Aan het eind van de middag kunnen ze alles weer ophalen en zit de kleding perfect. We gaan ’s avonds weer naar het eilandje, maar dit keer met zijn allen, zo kunnen mama en Marije het ook nog zien! We eten bij hetzelfde restaurantje en de baas zit er weer behoorlijk bovenop. Papa, mama en ik hebben alle drie een club sandwich besteld. De serveerster zet een bord bij mij neer, maar de baas komt direct aangesneld, want mama moet eerst krijgen, dan papa en dan ik pas… dus hij haalt het bord voor mijn neus vandaan en zet het bij mama neer. Gelukkig kreeg ik die van mij niet lang daarna en was het erg lekker!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Leo

Klinkt nog steeds goed Nienke! Hoi An, 1992 waren we daar prachtig plaatsje. Fietsen naar het strand en daar voetballen met een wonderlijke mix van backpackers en locale bevolking ????
Fijn dat het weer beter gaat met Marije!

Oma en Opa

Lieve Nienke'
net je nieuwe verslag gelezen,leuk dat je zoveel prachtige dingen ziet en beleefd.Ben wel benieuwd naar de maatkleding van Marije en de mannen Doe de groeten
aan allemaal;
Hier verder alles OK.
Liefs,
Oma en Opa,

Els

Leuk verhaal weer! Fijn dat Marije zich weer wat beter voelt.
Geef haar maar een knuffel! Groetjes aan de rest van de family.