Hue

Dinsdagchtend zijn we met de nachttrein aangekomen in Hue. We hebben af en toe wat geslapen, maar ook veel wakker gelegen. Marije is ’s ochtends ziek…, maar gelukkig is het maar een klein stukje rijden naar het hotel. Als we daar aankomen blijken de kamers nog niet klaar te zijn, dus moeten we in de lobby wachten. Papa, Casper en ik doen ondertussen een boottochtje over de rivier, maar vergeleken met de vorige twee boottochten stelt die niet veel voor, een luxeprobleem. De boottocht blijkt maar een enkeltje te zijn en zo worden we afgezet bij de Thien Mu pagode. Het is een mooie pagode en een mooi tempelcomplex. Bij de monikkenverblijven staat de auto van Thich Quang Duc waarin hij van de pagode naar Saigon reed, om zichzelf daar uit protest tegen de onderdrukkende antiboeddhistiche maatregelen in brand te steken…

Terwijl ik ergens zit, om op de rest te wachten, zet een vader zijn dochter opeens naast mij neer om een foto te nemen. Gelukkig kwam Casper net op tijd aan om ook een foto te nemen, stiekem vind ik dat net zo leuk om te hebben. Aangezien de boottocht maar een enkele reis bleek te zijn nemen we een taxi terug naar het hotel. Vervolgens gaan we naar de Keizerlijke Stad. Het bestaat vooral uit veel vervallen gebouwen en een aantal gebouwen die als vorm van restauratie vrijwel opnieuw opgebouwd worden. Later horen we dat pas de laatste jaren weer aandacht is voor restauraties, helaas is dat goed te zien. Zonde! De gebouwen die nog wel staan zijn dan wel weer erg mooi! Terug proberen we een restaurantje te vinden, wat tegen verwachtingen in, lastig blijkt in deze toeristsche wijk... Uiteindelijk een leuk plekje gevonden. De eigenaar is duidelijk gewend aan Nederlandse bezoekers, hij weet gelijk een aantal Nederlandse woorden te noemen: lekker, dankje, mooi, tot ziens, etc. We raken met hem in gesprek en hij begint uitgebreid te vertellen over Hue en Hoi An. Terug in het hotel gaan we zwemmen. Het zwembad bevindt zich op de 11de verdieping en heeft uitzicht op een voetbalstadion waar net wedstrijden gespeeld worden. Leuk om vanuit het zwembad naar te kijken! ’s Avonds hebben we bij een gezellig restaurantje, versierd met lampionnetjes en vliegers, gegeten.