Eerste dagen Vietnam

De eerste dagen in Vietnam zitten er alweer op. Maandag 13 juli vertrokken wij vanaf Schiphol en na een overstap in Singapore zijn we op dinsdag 14 juli aangekomen in Hanoi. We werden daar opgehaald en naar ons hotel gebracht. Na ons even op te frissen zijn we Hanoi in gegaan. We liepen door de drukke straatjes naar het meer. Bij het meer hebben wij onze eerste echte Vietnameese loempia’s op en ze bevallen erg goed! In de straatjes rijden overal brommers die zich niets van een zebrapad aantrekken. Om over te steken moet je op goed geluk gaan lopen en hopen dat de brommertjes voor je uitwijken. Het lijkt hier op deze manier allemaal prima te verlopen!

Dinsdag zijn we vroeg gaan slapen, we hadden immers een nacht overgeslagen. Maar de eerste nacht hadden we behoorlijk last van onze jetlag. Marije en ik hebben daarom om 2 uur ’s nachts nog wat dingen voor haar school geregeld. Daarna hebben we gelukkig nog wel even geslapen.

De volgende dag zijn we Hanoi verder ingegaan. Eerst liepen we naar de Dong Xuan Markt, waarna we met een busje naar het Mausoleum van Ho Chi Minh werden gebracht. Vervolgens zijn we naar de Eenzuilige Pagode en een tempeltje gegaan. Mama en Marije werden eerst het tempeltje niet ingelaten, ook met sarong waren zij kennelijk niet fatsoenlijk genoeg gekleed. Even later was de man echter weg en konden zij de tempel toch ook nog bekijken.

We wilden daarna naar het Ho Chi Minh museum, maar hier bleek tussen de middag een soort siesta pauze te zijn. Daarom hebben we eerst wat verkoeling gezocht in een restaurantje waar we lekkere noedels op hebben. Bij het Ho Chi Minh museum werd ik alweer twee keer gevraagd om mee op de foto te gaan, stiekem toch wel weer leuk. Na het museum hebben we nog het Presidentiele Paleis en de Tempel van de Literatuur (Van Mieu) bekeken. Erg mooi! Met de taxi terug naar het hotel en in Hanoi gegeten.

Donderdagochtend werden we opgehaald om naar Halong Bay te gaan. Hier zullen we een dag op een boot doorbrengen en daar ook slapen. Onderwerg naar Halong Bay stopten we nog bij een soort weverij en bij een winkel waar parels werden bewerkt en verkocht. In Halong Bay aangekomen werden we met een klein bootje naar onze boot gebracht. De kamers aan boord waren veel beter dan we ons ervan hadden voorgesteld! Aan boord kregen we lunch met Vietnameese hapjes. Daarna kon je kiezen of je wilde kajakken of met een roeiboot die voor jou bestuurd werd door het drijvende vissersdorpje wilde varen. Casper, Marije en ik kozen natuurlijk voor het kajakken! Het was een mooie route door het Karstgebergte. Na het kajakken hebben we gezwommen. We zaten helemaal onder de groene alg dus hebben daarna snel een douche genomen. Daarna hebben we heerlijk op het dek gezeten, waar we ook een kooklesje kregen. We hebben onze eigen loempia’s gemaakt en ze smaakten erg goed! Daarna hadden we een buffet/bbq op het dek met uitzicht op het Karstgebergte! Na het eten hebben we een poging gedaan tot inktvis-vissen, maar helaas zonder succes. Toen we daar net mee gestopt waren barstte het los en kregen we onze eerste Tropische Regen te zien.

De volgende dag begonnen Marije en ik om half 7 ’s ochtends met Tai Chi op het dek. Het lijkt een simpele bezigheid, maar is met deze warmte toch behoorlijk vermoeiend. Na de Tai Chi hebben we ontbeten en vervolgens zijn we naar een erg mooie grot gegaan. Bij terugkomst moesten we onze spullen pakken en hebben we een workshop ‘vegetables carving’ gevolgd. Hierin werd voorgedaan hoe we de mooie groente kunstwerken van de kok zelf konden maken. De tomaten-roosjes lukten ons aardig, maar voor de rest hebben we nog veel te leren... Als lunch hadden we weer lekkere hapjes en daarna werden we terug naar land gebracht. Hier werden we door de chauffeur opgehaald. Onderweg naar Hanoi stopten we nog bij een pottenmakerij. ’s Avonds zijn we naar het waterpoppenspel geweest. Waarbij muziek werd gemaakt en gezongen. De poppen zitten op stokken en mensen achter een doek laten deze bewegen. Vooral de draken, die echt vuur en water spuwen, waren gaaf om te zien! Daarna nog even wat winkeltjes langs gegaan, altijd leuk!

Onder het kopje foto’s kunnen jullie foto’s van de afgelopen dagen bekijken!

Mirjam

Hoi Nienke,
Wat ontzettend leuk dat je mij, ons laat mee reizen.
De oosterse sferen komen meteen met je verhaal mee.
Ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen.
Groeten aan de hele familie.

Leo

Hoi Nienke,
Bedankt voor je leuke verslag. Het is net of ik zelf weer een beetje in Vietnam ben. Veel plezier!!!!

Oma en Opa

Gaaf.!Kijken uit naar je volgende bericht