Orientatieweek Thailand

In het vrijwilligershuis zijn erg veel mensen, ik vond de kleinschaligheid in Cambodja leuker, omdat je hier meer groepjes krijgt. Gelukkig is mijn groepje van de orientatieweek gezellig! We zijn met twee andere Nederlandse meiden, een Israelisch, een Zwits en een Duits meisje. Maandagochtend krijgen we een rondleiding door het plaatsje waar we verblijven, Tha Kham en door Singburi. Vervolgens lunchen we op een mooi plekje aan het water. Na de lunch bezoeken we een tempel met een groot boeddhabeeld. Terug in het vrijwilligershuis krijgen we Thaise les. Daarna eten, helaas hier houden ze ook erg van rijst, maar gelukkig wel weer wat andere sausjes.

Dinsdag bezoeken we drie tempels in Ayutthaya. Het is een stukje rijden, maar achterin de truck zit je heerlijk door de wind. We gaan naar de Wat Phra Si Sanphet, met drie stoepa-vormige tempels. In de tempel ernaast kunnen we onze horoscoop checken. We krijgen een beker met stokjes met nummers erin. Je moet de beker bewegen en van het stokje dat er (als eerste) uit valt het nummer onthouden. Daarna kun je een briefje met je horoscoop ophalen. Na deze tempel lunchen we ergens en gaan we weer verder naar de volgende tempel, de Wat Phra Mahathat. Hier is een beeld van Boeddha’s hoofd te zien tussen de wortels van een enorme boom. De laatste tempel van vandaag is de Wat Yai Chai Mongkhon. Hier is een enorme liggende boeddha te zien. De gele doeken om de boeddha’s en tempel zorgen voor een prachtig plaatje in de zon. Na de tempels gaan we naar de Floating Market, het is een schattig plaatsje met leuke winkeltjes. Het idee van een Floating Market zien we echter niet helemaal. We dineren bij hetzelfde restaurantje als vanmiddag en rijden vervolgens in de regen terug naar het Twin House.

De volgende dag krijgen we ’s ochtends een workshop armbandjes maken. Uiteraard prachtige creaties gemaakt. Daarna hadden we een kookles, waar we pittige groene papaya-salade maakten en noodles. Het smaakte erg goed, maar de salade was enkel voor een paar hapjes voor mij.. Iets te pittig. Na de lunch hebben we vrije tijd, we besluiten naar het zwembad in Singburi te gaan en vervolgens te ‘shoppen’. In de avond hebben we een Thaise bbq, wat een beetje tegenvalt en daarna een feestje in een plaatselijke bar. Gezellige avond!

Donderdag beginnen we met een bezoekje aan de lokale school. We spelen even met de kleintjes en doen een paar educatieve spelletjes met de oudere kinderen. We rijden verder naar een plek waar vrouwen schilderijen maken met naald en draad, gefinancieerd door het koninklijk paleis. We mogen zelf ook even uitproberen hoe het is, maar dit vraagt voor mij iets te veel geduld. Als waar daar zitten komt de politie langs en die willen wel graag op de foto met het groepje buitenlandse meiden. Hebben ze vanavond thuis ook weer wat te vertellen, haha. Vervolgens lunchen we en gaan we naar een andere tempel met een liggende Boeddha, ditmaal een gouden. Daarna gaan we naar een winkelcentrum, dineren we in het Twin House en gaan we weer naar het winkelcentrum. Verder is er ’s avonds toch niet zoveel te doen.

Vrijdag moeten we weer een heel eind rijden. We gaan naar een hele mooie tempel waar Boeddha’s voetafdruk te zien is. Van de tempel naar beneden zijn drie lange trappen naast elkaar. De linkertrap staat voor de liefde, de middelste trap voor carriere en de rechter trap voor gezondheid. Je moet een van deze trappen kiezen en bij het naar beneden gaan je adem inhouden, dan zal je hierin geluk ervaren. Vervolgens lunchen we en na de lunch gaan we naar Monkey Town. We laten onze spullen in de auto, omdat de apen het anders zullen afpakken. Inderdaad de apen zijn totaal niet bang voor mensen, wij houden maar een beetje afstand. Chantal wil echter zo graag een foto met een aap op haar schouder dat ze ze nogal uitlokt, waarna ze een kras krijgt en dus vaccinaties tegen rabies moet halen. Goed dat ik afstand heb gehouden. We rijden weer terug, pakken onze spullen, eten en gaan op pad naar Kanchanaburi.

Papa

En wat zei de horoscoop?
Of wil je dat voor jezelf houden?

Els

Herkenbaar in Ayutthaya! Leuk hoor!!

Nienke

Mijn horoscoop: Going South or West will bring you good luck [deze reis was dus een erg goed idee]. Love affairs will not yet meet up to your expectations [jammer, maar hebben we hier toch geen tijd voor]. Health problems are lessen. Donation is beneficial to you in a long run [met andere woorden: veeel doneren bij onze tempels].

Papa

Dat over die donations stond zeker bij iedereen?

Nienke

Dat dacht ik eerst ook, maar nee. En je zou ook verwachten dat ze voor iedereen wel een redelijk positieve horoscoop maken, of gewoon een beetje vaag. Maar er stond ook bij iemand op dat ze ongelukkig zou zijn de komende periode. Ook leuk om te lezen..

papa

Ja, dat is wel wat minder.
Maar ja, niemand verplicht je om er in te geloven...